30.3.12

Dagis vs Förskola?

Ibland kan jag störa mig fruktansvärt på hur man försöker att närma sig olika problem genom att skylla på djupt rotade begrepp. Som till exempel när man tror att man ska utplåna könsskillnader genom att grunda begreppet "Hen" istället för att säga han och hon. Jag kommer inte ens ge mig in i den debatten, inte idag! Utan nu handlar det om ett annat begrepp.

Igår när jag kom till dagis (JA, jag är en av dem föräldrar som kallar det dagis fortfarande fast jag vet att det numer heter förskolan ) så hade fröknarna satt upp en insändare från en tidning på föräldrartavlan. I insändaren hade en förskolelärare klagat på alla föräldrar som envisas att kalla förskolan för just dagis och att det sänker deras status. Bredvid artikeln hade fröknarna skrivit, vad säger du till ditt barn?

- Jag säger dagis! Och inte alls som något negativt begrepp utan som en synonym till förskolan. Precis som att jag säger att barnen går till doktorn och inte till läkaren och vi ibland kallar hundar för vovvar. Jag respekterar fröknarna på dagis och tycker att dem gör ett fantastiskt arbete, de tar hand om våra barn om dagarna men de hjälper också dem att utvecklas, både socialt och intellektuellt. Mina barn älskar att vara på dagis och jag som förälder känner mig verkligen trygg i att dem alltid ser till våra barns bästa där.

Men jag tror på allvar inte att förskolelärarna får högre status eller lön bara för att man tar bort ett i folkmun djupt rotat begrepp, en synonym för förskolan, - DAGIS! Jag kommer att fortsätta att prata om dagis, kanske för att jag är envis eller en vanemänniska men för mig är dagis ett vackert ord. Inget negativt, inget smutskastat! Och absolut inget lågt status ord!

Självklart borde förskolelärarna ha en högre lön (och status om dem vill det). Dem har ett viktigt och ärofyllt arbete och det är dem som på många sätt formar framtiden för samhället men att jag börjar kalla förskolan för förskolan istället för dagis ändrar ingenting.

Jag kommer att arbeta med kommunikation i största grad, jag vet vikten av att kunna göra sig förstådd och jag vet att hur vi talar till varandra och vad vi säger har en stor betydelse. Men alla problem bottnar sig inte i hur vi uttrycker oss, vilket sätt vi talar på eller vilka ord vi använder. Vissa problem bottnar sig snarare i våra värderingar och det är här vi måste närma oss problemen om vi ska kunna lösa dem.

3 kommentarer:

  1. Du är klok du!
    Jag tycker precis som du. Jag gillar inte alls ordet "hen", tycker det är tråkigt att man måste hitta ett ersättningsord för hon och han. Däremot håller jag helt med i att vissa saker borde göras mer könsneutralt. Som t ex. trosor med dinosarier som Ellen skriker efter men som inte finns någonstans.
    Jag säger också dagis. Jag tycker det är ett "mysigare" ord än förskola. Jag tycker det känns lite hemskt att skicka iväg sitt barn mellan 1-4 till något som kallas skola.
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag tänker så här: Hen är inte en ersättning för han/hon utan ett komplement när man inte vet könet på den man menar. Han och hon ska man självklart fortsätta använda!

    Ändringen till förskola är ju för att hela organisationen ändrats sedan det blev möjligt att lämna barnen någonstanns för att bägge föräldrarna ville arbeta, från början var det just bara någonstans att lämna dem som var viktigt, att någon tog hand om ens barn på ett bra sätt. Men nu går de som arbetar på förskola en lång utbildning och namnet förskola syftar ju på något som kommer före skolan. Status kommer inte för att de vill ha det utan för att samhället accepterar att ge dem en högre lön som ger ersättning för den utbildning de kostat på sig. Klart att man kan fortsätta säga dagis, det slinker ur mig titt som tätt men för förskolelärarna är det nog viktigt för det blir ett bevis på att den som använder det kanske också vet och förstår deras betydelse, kunskap och

    Ord är viktiga, så tänker jag.

    Ja så tänker jag

    SvaraRadera
  3. Oj blev lite konstigt i slutet, skriver på telefonen så jag såg inte hela meddelandet :)

    SvaraRadera