14.3.12

Bolibompa-lugnet har infunnit sig

Från den stunden jag vaknade i morse har jag känt mig mer sugen på att sova än att vara vaken. Ingen bra natt med andra ord. Läste just en bok åt lillan som heter "Så gör prinsessor". Boken börjar med att författaren skriver

När prinsessor vaknar äter dem alltid frukost i sängen. Smultron, jordgubbar, kakor och en stor bit prinsesstårta. För så gör prinsessor.

Konstaterar för mig själv att i morse hade jag mer än gärna velat vara en prinsessa som fick äta tårta och ligga kvar i sängen men istället var det bara att tvinga sig upp. Dagislämning, möte, föreläsning, tentapluggande, dagishämtning, städning och matlagning har jag sysslat med idag. Inte alls något så glamoröst som att inviga broar eller döpa båtar eller något så coolt som att rädda en hel by från rövare och eld-sprutande drakar som Prinsessan i boken sysslade med om dagarna.

Just nu känner jag mig ändå inte alls bitter för nu sitter jag ner med barnen i soffan, bolibompa är på och lugnet har infunnit sig hemma hos oss. Barnen kryper upp nära och att vara i deras närhet gör mig lyckligare än lyckligast, om än jag är trött. Men att sätta sig ner i soffan när man egentligen är trött är hopplöst för min del. Ska ta mig iväg och träna vid åtta när barnen somnat och just nu känns det mer jobbigt än roligt. Men jag vet att bara jag tagit på mig träningskläderna och satt mig i bilen kommer det att kännas bättre och efteråt kommer jag att vara så glad över att jag tog mig iväg.

Nu lite mys med mina hjärtan innan det är sovdax, åtminstone för deras del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar