27.4.12

En perfekt mamma?

Sitter på jobbet med en stor kopp kaffe och reflekterar över veckans föreläsningar i skolan. Barnpsykiatri är ett ämne som minst sagt väcker reflektioner, både positiva och negativa.

Idag hade vi en intressant föreläsning om anknytning och barnets samspel med föräldrarna, och hur det verkligen är ett område som är så viktigt för barnets framtida utveckling. Hur viktigt det är att föräldrarna bemöter barnet positivt, är lyhörd och ser till barnets behov. You name it! En självklarhet som förälder kan man tycka. Men helt ärligt, hur många av er mammor och pappor är alltid på topp? Ständigt möter barnet pedagogiskt? Sätter er lugnt bredvid och tröstar barnet när dem lägger sig mitt på golvet på ICA och tok-skriker? Enligt det jag hittills läst ska man i en sådan situation lugnt och metodiskt berätta för barnet "Jag förstår att du är arg, att du är trött, men just idag ska vi inte köpa godis etc" och sedan snällt vänta ut barnet tills dem lugnat sig. MEN i vissa situationer orkar man inte helt enkelt. Eller iaf inte jag.

Men idag gjorde verkligen föreläsaren min dag och jag kände mig som en bättre mamma. För vet ni vad? Det gör inget att man inte är på topp jämt! Det är okej att inte vara den perfekta mamman. Vi skadar inte våra barn genom att någon gång skrika tillbaka. Snarare skulle barnen till en perfekt mamma skadas då dessa aldrig skulle lära sig att se till andra och förstå att andra har behov som skiljer sig från sina egna. Om man i det stora hela ser till barnets behov, är lyhörd över vad dem signalerar och behöver, ger dem kärlek och närhet är det okej att "bryta ihop" ibland som förälder. Barnet behöver det och det viktigaste är att vi sedan reparerar situationen. Ber om ursäkt för att vi blev arg eller förklarar för barnet hur vi kände.

Låter rätt logiskt egentligen, eller hur? Men det är alltid skönt att höra någon säga det. Och även om det jag just skrivit är min tolkning av vad hon sa har jag en positiv känsla. Att vara en perfekt mamma är inget att eftersträva utan det räcker att vara "good enough". Betydligt lättare att uppnå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar