18.2.12

Könsroller?

Idag är det semmelbak som står på schemat, jag och lillan står i köket och bakar medan hennes storebror och pappa leker med bilar och fäktas med svärd. Väldigt stereotypt, på slutet har jag läst många mamma-bloggar där tankarna om genus är väldigt olika. Allt från att dem klär sina pojkar i klänning och vägrar köpa rosa kläder till sin dotter till att man gör sina flickor till prinsessor och pojkar till macho-killar och allt däremellan. Jag har mina åsikter och andra har sina.

Helt ärligt bryr jag mig inte om att det i dag råkade bli den fördelningen i aktiviteter för oss för imorgon eller någon annan dag är det tvärtom, eller iaf jag och sonen som bakar och lillan som leker med bilar med sin pappa. ;) Våra barn får leka med dockor eller bilar eller vad de vill men jag vägrar ta på min son klänningar, låt barn vara barn men låt också pojkar få vara pojkar och flickor vara flickor. Det är min åsikt men jag respekterar att andra har andra åsikter.

Och oavsett om man exempelvis klär sin dotter i rosa klänningar, eller sin son i rosa klänningar så är det inte det som spelar någon roll. Det som spelar någon roll är att man som förälder finns där för sitt barn, älskar dem vilkorslös och alltid ser till deras bästa. Sedan är det såklart viktigt att man lär dem rätt värderingar men värderingar sitter inte i kläder eller leksaker. PUNKT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar