21.5.12

Lillans tankar om sitt hår.

Vad är det med tjejer och deras hår?
Lillan har redan haft en hel del funderingar kring sitt hår. En kväll vid läggningen sa hon till exempel till mig, "Mamma, jag vill ha långt hår som dig." När vi någon vecka senare toppar hennes hår, konstaterar hon att hon klippt sitt hår långt.
Från det att vi landade i Turkiet blev hennes hår med annars lite självfall tok-lockigt.
Yrvaken efter att ha sovit i taxin från flygplatsen tittar hon förskräckt sig själv i spegeln och frågar mig,
"Mamma, vad har hänt med mitt hår?" Det har blivit lockigt svarar jag. "Ta bort det" blev hennes svar på det hela.

Efter en vecka i Turkiet hade hon vant sig vid det lockiga och när vi sedan åkte hem och håret återgick till lite självfall ville hon såklart istället ha kvar det lockiga. I helgen tittar hon på sin kompis, känner lite på hennes hår och säger. "Vad långt hår du har, det ska jag också ha, senare."

2 kommentarer: