24.7.11

Syltkok m.m.

Jag älskar verkligen att baka och laga mat men när det är sommar och sol brukar aktiviteten bli lite mindre på den fronten. Blir mycket sallader, grillat och goda röror här hemma istället men i morse var det regn och rusk väder ute så jag passade på att greja lite i köket.

Efter drygt 2½ timmes arbete har vi nu både nybakta kanelbullar och småfranskor, hemkokt drottningsylt och hemmagjord müsli hemma. Fick hjälp av två små bagare med bullbaket, väldigt kletig men oerhört uppskattad regnaktivitet av både mamma och barn.

Igår när vi var nere på stranden hittade vi ett bra blåbärsställe med stora och många blåbär. I ett nafs hade vi plockat ihop lite blåbär som jag imorse blandade med frysa hallon och kokade sylt av. Blev nästan en hel burk sylt som fick väldigt bra betyg av samtliga familjemedlemmar. Till middag åt vi sedan våfflor, med nykokt sylt och grädde. Mmmm, lyx..

Jag är inte så jätte förtjust i köpessylter men däremot är hemkokt sylt grymt gott. Så har ni lite bär hemma och en stund till övers rekomenderar jag er att testa. Här kommer receptet:

Drottningsylt:
5 dl blåbär
3 dl hallon
3 dl socker


Blandade ner ingredienserna i en liten gryta och lät det stå rumstempererat i ca 1½ timme innan jag kokade upp det på svag värme. Lät det koka med ytterst lite omrörning i ca 20 min, skummade av och hällde upp i en glasburk som jag sköljt i varmt vatten.
Lätt och väldigt, väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar