3.2.13

Lillan har sagt

Åh vilken rolig ålder lill-fröken är i nu. Det bara väller ur roliga saker från hennes mun. Sådär småklok man kan vara när man är nästan fyra år (och nu också fyra).

Hon har just bytt dagis och sista dagen på gamla dagen sa hon Hejdå till alla kompisar och fröknar och går ut i hallen. Just innan hon går därifrån säger hon för sig själv. -så det var det de. :)
Ingen separationsångest här inte.

En kväll tittar hon upp på månen och säger -månen är halv, det är nog någon som har delat den.

Senare samma kväll är hon inte så intresserad av att gå och lägga sig. Vi är inne i badrummet och hon sitter på pallen och leker med sin badanka. Försöker lite snällt säga att nu måste du kissa.
-Nä, svarar hon. Vi leker nu. Du är mamma och jag är pappa och det här är våran bebis, fortsätter hon och håller upp ankan.
-Okej, svarar jag och försöker igen fast i lekform.
-Nu "pappa" måste du kissa så vi kan lägga våran bebis sedan.
Varpå hon svarar
-nä nu ska jag ta hand om våran bebis.
Lirkar och försöker med att säga
-men jag kan ta hand om våran bebis så kan du kissa.
Antar att hon känner sig besegrad för då kontrar hon snabbt och säger
-nu byter vi, jag är mamma och du är pappa.
-okej, säger jag och fortsätter något irriterad, nu mamma måste du kissa.
Till svar får jag
-nä, jag ÄR mamma och du ÄR pappa. Du bestämmer inte. Mammor bestämmer mer än pappor.

Jahapp! Ett-noll till lillan för vad svarar man som mamma på det? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar